Hva har skjedd ned den gode gamle hedersbetegnelsen husmor?
Ordet brukes nesten ikke lenger og når det brukes blir det som oftest satt i en negativ kontekst.
Da jeg vokste opp var husmor en hedersbetegnelse og alle visste hvem som var nabolagets beste husmor.
Husmor-rollen var verdsatt den gang. Nå leies det inn vaskebyrå. Smultringer og annet "julesnadder" kjøpes ferdig. Det lukter ikke jul i huset lenger.
Husmor tok seg av matlaging, vasking, innkjøp og barneoppdragelse. Ungdomskriminalitet var et ukjent ord, og barnehager var en vits. Hun styrte huset med bestemthet, hennes ord var lov. Skillsmisser var omtrent førstesidestoff i avisene.
Kvinner i dag vil ikke gjøre husarbeid, det har ikke høy nok status lenger. Likestilling i husarbeidet er tingen i dag. Jakten på penger, status og matrielle verdier har tatt overhånd. Norske kvinner løper rundt med konstant dårlig samvittighet, sure og grinete fordi de føler at de ikke strekker til overalt. Ikke rart at volden øker i hjemmet.
Foreldre i dag kjenner ikke sine egne barn og barna kjenner ikke sine foreldre. Barna i dag står opp, drar til skole/barnehage, sfo, ser litt tv og går til sengs. De får omtrent ikke voksenkontakt og dette gjenspeiler seg i ungdoms-psykiatrien.
I de fleste forhold er det diskusjoner om fordeling av arbeidsoppgaver i huset. Kvinnene kjefter fordi de mener mennene slurver med vasking/rydding. Veldig ofte ender det med skillsmisse….
Et lite tankekors er det at i parforhold med hjemmeværende husmødre er skillsmissetallene vesentlig lavere enn hos utearbeidende kvinner.
Mulig at det er noe galt med meg men jeg savner husmoren. Jeg vet at vi lever i en annen tid og at alt ikke var perfekt før i tiden heller, men likevel håper jeg at husmor-rollen igjen får den heder og ære den fortjener…

37 kommentarer In " Husmor skjellsord eller hedersbetegnelse "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 21st 2006 at 10:04 pm
Tror jammen jeg skal skaffe meg en slik personlig slave. Det høres bra ut. Og veldig bedagelig og behagelig for meg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2006 at 10:38 pm
Så enig ;o) Jeg er en stolt husmor og mamma på heltid. Jeg kan være en aktiv og tilstedeværende voksen for mine barn, og gi de de beste forutsettninger i livet. Og jeg kan bruke tid og energi på å være den kona jeg vil være for min drømmemann. ;o) Viktigere jobb finnes ikke….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2006 at 11:09 pm
# 1 Jeg synes ærlig og oppriktig synd på deg. Med mindre du endrer på dine holdninger risikerer du å få et enslig og slitsomt liv. Bruk og kast mentaliten jeg leser mellom linjene her kan fort gå inn som en del av hverdagen din. Hvis mannen din denger deg eller barna dine blir kriminelle er det selvfølgelig samfunnets feil… Det har selvfølgelig ingenting med dine holdninger å gjøre…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2006 at 9:49 am
#2 Pluss at du kan gå ut i arbeidslivet når barna blir store nok til å stå på egne bein. Tror nok du er like lykkelig som dine utearbeidende medsøstre… Mannen din kan nok betrakte seg som en heldig mann
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2006 at 10:00 am
Du drar det ganske langt nå da, mange par har ikke råd til at hun går hjemme med barn mens mannen jobber. En inntekt er ikke nok! Er enig i at de som er husmor fortjener heder og ære, men det er litt mer nyansert da…
OG hvorfor skal vi ikke ha likestilling i husarbeidet? Våre jobber er like viktige som menns jobber, så hvorfor skal ikke de gjøre like mye i hjemmet som menna?
Og kvinner i dag tar stadig høyere utdanning, men mange klarer faktisk å kombinere mann, barn og jobb.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2006 at 10:10 am
HE HE provoserte litt her ja. Det var jo også meningen da. Likestilling i husarbeidet er helt greit. Hvert enkelt par bør ordne det seg imellom. Problemet er at jentene er pirkete og gutta ikke er like nøye. Da blir det bråk…..
Jeg sier ikke at det ikke er mulig å kombiner barn og karriere. Det jeg påpeker er at barn i dag har mye mindre voksenkontakt enn før i tiden. Personlig mener jeg at dette er grunnen til den store økningen i pskiske lidelser hos barn og unge….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2006 at 6:15 pm
#3 Ironi er visst ikke din sterke side;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2006 at 6:29 pm
Jeg skjønner ironien men man kan lese mye av en persons holdinger og meninger ut fra noen få skrevne linjer. Skulle jeg mot formodnig ta feil av deg ber jeg så meget om unnskyldnig….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 12:11 pm
På med Bh`n og tilbake til kjøkkenbenken !!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 12:18 pm
Det spørs hva man legger i husmor. Selv kunne jeg godt tenke meg å være hjemme mens barna er små. Men jeg er ikke akkurat noe husmoremne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 12:41 pm
De aller fleste må ha to jobber for å få endene til å møtes. Om jeg hadde hatt råd til å slutte i jobben og vært hjemmeværende husmor så ville ikke det vært ett alternativ. Det ville blitt altfor lange dager med uten annen voksen kontakt. “Alle” andre er jo i jobb…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 12:49 pm
Tror man har lagt opp til for høy standard på dilldall , man skal ha i pose & sekk og det er ikke noe som virker positivt inn på ett forhold / ekteskap.
Ungene får egne nøkler og memorerer mobil nummre i tilfelle.
Man skal skvise inn kvalitetstid og ender med stress.
Hadde man hatt mindre pes om likestilling , tatt vare på verdiene fra eldre generasjoner og familien – så ville nok både skilsmisse statistikken , barn & ungdom på ville veier og køen til psykiatrien roet seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 2:12 pm
ville likt det du ja…. hehehehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 2:22 pm
Tidligere var mor hjemme med barna til de var store nok til å klare seg selv. Etterpå gikk hun ut i arbeidslivet…..
I dag står veldig mange barn i kø for å få psykiatrisk hjelp. Selvmord, narkotikaproblem og kriminalitet har gått til himmels…. Foreldrene kjenner ikke sine barn og har ingen kontroll lenger…
Kan det være en sammenheng?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 2:29 pm
At man trenger to inntekter for å få endene til å møtes er tull. Bare spør de single….
Hvis alle mødre hadde vært hjemme med barna til de ble selvstendige individer ville ikke dette vært noe problem….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 2:31 pm
Her er det mye fornuftig prat ja…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 2:39 pm
#12
YES! Der kom det! Det var det samme svaret jeg skulle gitt om ikke du gjorde det! Alle par sliter i perioder, og det blir vel kvaliteten på privatlivet som bestemmer hva som fårsaker skilssse. Det gjør jo ikke NOE forhold bedre når samfunnet lager alt til et pes og et stess for å klare seg økonomisk. Husmoren var MER husmor før, men hun er der fremdeles. Men hun ER blitt latere. Hun ER blitt kravstor. Og man sr på sine enslige mødre-med-søstre, og fantaserer at deres liv er så mye behageligere enn det slitet de selv lever under. Faktum er at noen er flinkere enn andre til å vise et mer positivt ytre. Idag må du være innehaver av en innholdsrik lommebok for å være lykkelig…..TROR VI!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 6:07 pm
Norge er blitt et land rikt på materialistiske goder. Selvfølgelig har det satt sitt preg på innbyggerene, uten at jeg vil si noen er blitt latere av den grunn….. Men med rikdom kommer goder, og med godene kommer “umoralen” og egoismen.
For 30 år siden kunne vi klippet plenen til den gamle syke damen nedi gaten uten å forvente/kreve å få noe igjen for det.
I dag irriterer vi oss over at plenen hennes ikke er klipt og frykter at det vil redusere verdien på eiendomen vår…….
Det er prisen vi betaler for vår velstand…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 6:43 pm
Kapteinen tar saken. Ohoi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 7:08 pm
Rødt er rødt og mørkeblått er mørkeblått men innimellom kan de enes…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 7:16 pm
Kun kvinner selv som kan snu det hele – ved å fire på sine egne skyhøye krav til omverden og sin bedre halvdel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 7:21 pm
Å få til kvalitetstid, krever mye tid. Muligens kan det gå greit med ett barn, men når det blir flere, blir det heller en umulighet. Nok tid sammen med familien er vel det mange savner i dag, og da spørs det hvordan vi prioriterer arbeid, venner, fritidssysler, husarbeid osv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 7:23 pm
Tror nok at samfunnet må drive litt tilrettelegging i tillegg…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 7:26 pm
#16
Tror man må senke sine egne krav på det materielle og på sin egen tid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 7:27 pm
Ja, det er jeg enig med deg i. Man får ikke i pose og sekk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 7:27 pm
Prioritering er ordet her…
Om ti år har vi døgnåpne barnehager her i landet. Et sted vi kan stue vekk ungene når vi ikke har tid til dem eller er lei av maset deres…
En god investering i fremtiden….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 7:32 pm
Man kan få, men det krever innsats og ydmykhet….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 7:34 pm
Spørsmålet er om det bare er husmora som må senke kravene ihht øknomomi eller om dette gjelder ektemannen også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 8:05 pm
IKKE nødvendigvis…. Det er noe som heter omsorgslønn og Norge er et rikt land selv om det ikke alltid virker slik….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 8:11 pm
IKKE nødvendigvis…. Det er noe som heter omsorgslønn og Norge er et rikt land selv om det ikke alltid virker slik….
Med litt tilpasning av skattesystem og regelverk behøver det ikke å bli noen inntektsnedgang for noen av partene, snarere tvert imot….
Det står ikke på penger, det står på vilje fra våre folkevalgte….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 8:30 pm
http://www.vgb.no/189...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 8:33 pm
http://www.vgb.no/189...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 8:34 pm
Skjønner du ikke har helt greie på dette. Vet du hvor mye omsorgslønn er i kr.? Og på hvilke kriterier du kan få det?
Jeg var hjemme i 1.5 år med et alvorlig sykt barn og jeg fikk ingenting av det. Jeg måtte ta meg opp forbrukslån for å ha mat og klær til barna.
Det hører med til historien at min samboer synes ikke han trengte å bidra til noe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2007 at 9:04 pm
Jeg vet at dagens omsorgslønn er en dårlig vits, men med litt fornuft fra våre folkevalgte (miraklenes tid er ikke forbi)kunne vi fått et system som ville ha spart samfunnet for store beløp….
Omsorgslønnen burde være på gjennomsnittlig industri-arbeiderlønn, og gi fulle pensjonsrettigheter…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 24th 2007 at 4:01 pm
Likte det siste best…
“men likevel håper jeg at husmor-rollen igjen får den heder og ære den fortjener…”
Det er vel nettopp det at i de seneste år har ordet “husmor” blitt til “en som bare går hjemme”…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 11:15 pm
Ordet husmor er blitt negativt ladetja. Nesten et skjellsord….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2008 at 3:48 pm
Kunne ikke vært mer enig. Husmora må tilbake! Da jeg var lita jobbet mamma, jeg gikk hos dagmamma og i barnehage, etter middagen var mamma sliten og jeg hadde en eller annen fritidsaktivitet jeg skulle glede meg til. Da jeg begynte på skolen var det samme leksa, utenom at jeg ikke fikk plass på sfo, var hjemme alene fra skoleslutt til rett før barneTV, så var det middag og håndball eller ridning. Var ikke mye tid jeg fikk med mamma, og var mye alene. Nå har mamma bestemt seg for å være hjemme med småsøstrene mine og jeg kunne ikke vært mer sjalu. Jeg unner dem det, men skulle ønske jeg fikk like mye tid og kjærlighet som dem.
Dette er min personlige erfaring, og det har gjort meg bevisst på min rolle som mor og kone når den tid kommer. Jeg vil bli husmor!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende